Blir det någon ekonomisk skillnad om en fastighet ges som förskott på arv?

Hejsan. Min pappa vill att vi tre döttrar gemensamt skall överta hans lilla stuga i Hälsingland och han vill ordna det medans han lever. Vi undrar nu vad som är bäst för honom; att ge det som gåva eller som förskott på arv? Har förstått att registrering av lagfart kostar drygt 800kr, men att man inte alltid behöver betala stämpelskatt på 1.5%? Varken pappa eller vi döttrar har god ekonomi och skulle verkligen uppskatta om ni kan hjälpa oss med detta!

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Tolkning av frågan.

Som jag tolkar din fråga finns det en fastighet som ägs av din far. Denna ska nu överlåtas till dig och dina syskon, och du undrar nu hur denna överlåtelse kan ske på billigast sätt.

När måste stämpelskatten betalas?

Stämpelskatten om 1,5% betalas vid köp av fastighet. Om fastigheten ges som gåva eller överlåts genom arv så behöver stämpelskatten inte betalas. Däremot måste du oavsett form av överlåtelse, dvs. gåva, köp, eller arv, betala avgiften för lagfart om 825kr.

När det kommer till stämpelskatten så spelar det alltså ingen roll ifall fastigheten ges som gåva eller förskott på arv.

Blir det någon skillnad att ge som gåva eller förskott på arv?

Om något ges som förskott på arv så kommer det senare att avräknas från din arvslott enligt 6 kap. 1 § ÄB. Det betyder att du kommer få en mindre summa än övriga syskon vid arvskiftet. Om det ges som gåva med syfte att inte ses som förskott på arv kommer arvskiftet i stället ske som vanligt och alla syskon få en lika stor andel.

Detta betyder att den enda gången som det uppstår en skillnad är ifall det finns fler bröstarvingar än ni tre som gemensamt ska få ta del av fastigheten nu. Är det bara ni tre spelar det därmed ingen roll om det ges som gåva eller förskott på arv eftersom er arvslott då inte påverkas. Finns det fler syskon i bilden spelar det dock roll vid ett framtida arvskifte.

Jag hoppas att du har fått svar på dina funderingar. Om något är oklart eller en följdfråga skulle uppstå kan du alltid höra av dig direkt till mig via mejl. Du når mig på emil.szepesvari-burman@lawline.se.

Hälsningar,

Emil Szepesvari BurmanRådgivare