Blir arv enskild egendom?

vi är gifta har bara gemensamma barn.

Vi har upprättat testamente både min fru och jag. Där har vi skrivit att var och ens kvarlåtenskap skall tillfalla våra barn. Blev sedan osäker, ambitionen är att den kvarlevande skall sitta i "orubbat Bo". Därefter skall allt tillfalla barnen som enskild egendom.

Bör detta framgå av testamentet??

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Närmsta arvtagarna är bröstarvingar, dvs. barn till den avlidne (2 kap. 1 § Ärvdabalken [1958:637] [ÄB]). Var dock den avlidne gift och bröstarvingarna är tillsammans med den nuvarande maken så tillfaller arvet istället den efterlevande maken (3 kap. 1 § ÄB). Den efterlevande maken får då fri förfoganderätt över arvet, vilket innebär att den efterlevande maken får bruka arvet hur denne än vill. När den kvarlevande maken sedan går bort så tillfaller efterarvet bröstarvingarna.

Utifrån din beskrivning förstår jag det som att ni vill frångå denna bestämmelse och istället vill att en del av arvet ska tillkomma barnen samtidigt som kvarlevande make bor kvar i orubbat bo. Stämmer det så behöver det tydliggöras i testamente. Vill ni istället följa Ärvdabalkens bestämmelser (alltså att maken får all egendom vid första makens bortgång, varefter bröstarvingarna ärver båda föräldrarna samtidigt när den kvarlevande maken avlider) så behöver ni inte testamentera det, utan lagen blir direkt applicerbar.

Arvet tillkommer emellertid INTE bröstarvingarna som enskild egendom. Önskar ni att arvet ska utgöra enskild egendom så måste det inskrivas i testamentet.

Hoppas du upplever att du fick svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar

Amanda LaulumaaRådgivare