FrågaSTRAFFRÄTTÖvriga brott20/01/2019

Blinkande blåljus i privatbil - olagligt?

Hej

Jag undrar om man får ha en blåljus lampa som blinkar innanför vindrutan på sin egna bil utan att ha sirenerna på och om detta är olagligt så undrar jag om man kan använda sig egna mobils skärm till att spela upp blinkande ljus och om man kan dömas för de

Tack

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

De enda ljusen man får använda i sin egen bil är de som står föreskrivna i 3 kap. 76 § trafikförordningen (1998:1276). Eftersom användningen av blåsljus endast är till för utryckningsfordon, är alla andra som använder det obehöriga, då det ger ett felaktigt intryck att man utövar myndighet.

Gör man sig skyldig till att obehörigen använda blåljus, kan man dömas för föregivande av allmän ställning till böter eller fängelse i högst 6 månader, enligt 17 kap. 15 § 1 stycket brottsbalken (1962:700). Om brottet är grovt, t.ex. om det lett till en allvarlig skada, kan man dömas till högst 2 års fängelse (17:15 2 st. BrB). Det är även olagligt att bära uniform, märke eller annat tjänstetecken som ger sken om att tillhöra försvarsmakten eller någon annan kår i det allmännas tjänst (t.ex. polisen).

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Makda TesfamariamRådgivare