FrågaAVTALSRÄTTAvtal25/07/2018

Blir huvudmannen bunden av ställningsfullmakthavarens avtal?

Anna är anställd som försäljare i en godisbutik. Hon blir i butiken uppsökt av försäljaren Glenn som vill sälja en glassfrys till butiken. För företagets räkning köper hon glassfrysen. Blir butiksägaren, som inte anser sig behöva en ny glassfrys, bunden av avtalet?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Bestämmelser om avtalsrätt regleras av bestämmelserna i Lag om avtal och andra rättshandlingar på förmögenhetsrättens område (AvtL).

Din fråga handlar om fullmaktsläran, som innebär att en person ingår avtal och andra rättshandlingar för annans räkning i eget eller annans namn.

Allmänt om ställningsfullmakt

Anna innehar en ställningsfullmakt, som typiskt uppkommer genom anställning. Ställningsfullmakten innebär att Anna inom ramen för sin anställning som försäljare har rätt att rättshandla, exempelvis sälja godis för arbetsgivarens räkning med bindande verkan, se 2 kap 10 § 2 stycket AvtL.

För att kunna avgöra om butiksägaren är bunden av köpet med Glenn, blir det därför avgörande av fastställa vad som faller inom fullmaktens gränser, det vill säga vilka avtal och rättshandlingar Anna kan företa med bindande verkan gentemot sin huvudman, alltså Annas behörighet och befogenheter.

Huvudregel är att rättshandlingar som faller inom fullmaktens gränser binder huvudmannen, i detta fall butiksägaren. Motsatsvis blir butiksägaren inte bunden av rättshandlingar och avtal som faller utanför behörigheten, se 2 kap 10 § 2 stycket AvtL.

Behörigheten är det Anna med bindande verkan kan göra gentemot butiksägaren. Det ligger förmodligen inom Annas behörighet att sälja godis och andra varor i butiken och företa uppgifter som är normala för en godisförsäljare. Att hyra ut butiken eller sälja exempelvis hyllor och möbler som finns ligger antagligen utanför behörigheten. Behörigheten kan vanligtvis fastställas av normer och sedvänja på arbetsplatsen och vad försäljare på andra liknande arbetsplatser har för arbetsuppgifter. En säljare eller kassör i en butik har normalt inte behörighet att göra inköp till butiken.

Befogenheten är vad Anna får göra. Instruktioner och inskränkningar från butiksägaren kan alltså begränsa och reglera vad Anna får göra, som ett lägsta pris som Anna får sälja godis för. Ligger avtalet om glassfrysen inom behörigheten, men utanför befogenheten, det vill säga strider mot instruktioner och inskränkningar, är avtalet bindande, såvida tredje man, Glenn inte var medveten om att Anna i detta fall överskred sin befogenhet när hon ingick avtal glassfrysen, 2 kap 11 § 1 stycket AvtL.

Sammanfattning

Utifrån uppgifter i din fråga är det svår att ge dig ett direkt svar, eftersom jag inte känner till Annas behörighet och befogenheter. Det viktiga är att förstå skillnaden mellan behörighet och befogenhet, där överskridande av behörigheten inte binder butiksägaren medan ett befogenhet överskridande binder butiksägaren om försäljaren Glenn inte insåg eller borde insett att Anna överskred sin befogenhet.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar,

Paula Reich ZackrissonRådgivare