Blev jag utsatt för övergrepp? Vad händer vid en polisanmälan?

Blev jag utsatt för ett sexuellt övergrepp? Och vad gör jag nu?

Mitt ex och jag åkte tillsammans med våra två lågstadiebarn och vår 19åring upp till en stad i norra Sverige, dit 19åringen skulle flytta för att plugga. Mitt ex visste att vi bara var vänner. Att jag inte ville mer.

Vi bodde på ett hotell och på kvällen blev han full. När barnen somnat blev han arg, för att jag hade utvecklat känslor för en annan. Han slog näven i dörren, skrek att jag äcklade honom och försvann ut.

Han kom tillbaka flera timmar senare, fortfarande arg och la sig i sängen. Han frågade om han fick runka. Jag sa ja. Jag ville bara att han skulle lugna sig. Jag drog täcket om mig och vände mig bort. Men han tog tag i mig. Slet bort täcket. Och rörde mig på brösten och mellan benen. Jag drog bort hans händer. Men han slutade inte ändå. Han försökte komma in i mig. Men jag lyckades vrida mig undan. Händerna fortsatte ta på mig. Fast jag tog bort dem igen och igen. Vred mig loss. Tillslut tog han ett hårt tag om min hand och förde den till sitt kön. Jag hade panik. Han sa åt mig att runka åt honom. Jag gjorde det. För att få hans händer att sluta röra mig. För att han inte skulle lyckas tränga in i mig. För att få allt att ta slut. Efteråt ville jag kräkas. Han vände sig om och somnade.

Var det olagligt? Han visste ju att jag inte ville. Jag försökte värja mig. Men sen var det som att jag gav upp.

Vad gör jag nu? Jag mår fruktansvärt dåligt, men är livrädd för att anmäla.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Det korta svaret är att detta är olagligt och att du blivit utsatt för brott.

Enligt brottsbalken (BrB) 6 kap. 1 § så förstås våldtäkt som ett samlag eller en handling jämförbar med ett samlag som någon utför mot en annans vilja. Detta brott är även straffbart på försöksstadiet enligt BrB 6 kap. 15 §. Det faktum att han försökt penetrera dig, oavsett om det var med kön eller fingrar anses som ett försök till våldtäkt eftersom det inte fanns samtycke.

Numera finns även möjlighet att döma någon för oaktsam våldtäkt enligt BrB 6 kap. 1 a §. I det fallet menar man att gärningspersonen som minst ska haft möjlighet att förstå att det inte funnits något samtycke och helt enkelt inte brytt sig om att sluta eller inhämta ett samtycke.

Du ska veta att det är vanligt förekommande att som du säger "ge upp" då man blir utsatt för den här typen av brott. I dagsläget vet vi mer om hur brottsoffer reagerar och både lag och praxis försöker att spegla detta. Det man bedömer är istället om det finns något som talar FÖR att personen har velat medverka i stället för hur mycket motstånd man gjort eftersom en person kan reagera med total passivitet. Förarbetena nämner även att detta är en vanlig reaktion hos sexualbrottsoffer, antingen på grund av chocken, eller för att slippa bli utsatt för (ytterligare) hot, våld och/eller tvång, alltså av ren rädsla.

Det är fullt förståeligt att du är rädd att göra en polisanmälan och självklart är det helt upp till dig om du vill göra det eller inte. Det som händer om du gör en anmälan är att polisen inleder en förundersökning. Under förundersökningen pratar man med de som är inblandade och inhämtar de bevis som finns för att åklagaren ska kunna ha underlag för ett eventuellt åtal. I denna process har du enligt lagen om målsägandebiträde 1 § 1 p. rätt till ett målsägandebiträde, alltså ett juridisk ombud som bara finns till för att stödja dig i rättsprocessen och föra din talan utan kostnad för dig.

Under processen kommer det att ställas jobbiga frågor och polisen kommer i förhör att ställa kontrollfrågor och annat som ibland kan upplevas ifrågasättande av din upplevelse men det är viktigt att komma ihåg att de inte gör det för att påverka dig negativt utan för att alla fakta som kan tänkas finnas om händelsen ska komma fram så att det blir så "rätt" eller nära sanningen som möjligt. Ditt målsägandebiträde kan finns med som stöd vid förhören.

Om åklagaren anser att det finns nog bevis för att det du blivit utsatt för kan leda till en fällande dom så går brottet till åtal och parterna ses då under en rättegång då man får berätta sin historia återigen för rätten. Om åklagaren inte finner nog bevis för en fällande dom så kommer förundersökningen att läggas ned, alltså avslutas utan åtal. Det är då viktigt att komma ihåg att skilja på att ingen, varken åklagaren, polisen eller någon annan säger att det du berättat inte har hänt eller inte tror dig. Det innebär att det inte finns nog stora möjligheter för rätten att döma någon för brottet med den bevisning som finns.

Om du skulle behöva prata om din känslor och rädslan inför polisanmälan eller händelsen i sig finns bra hjälp att få hos Brottsofferjouren.

Hoppas du fått svar på din fråga och ett stort lycka till inför framtiden!

AnnaSara JariusRådgivare