Blev attackerad av hund när jag befann mig på annans tomt, vad gäller?

Två stora hundar gick till attack mot min liten hund utan att vi provercerade jag gick på en promenad. Jag försökte ta upp min hund och lyckades till slut. De stora hundarna var mycket aggressiva och jag var övertyga om att min hund skulle mördas. Min hund var på koppel även deras från början men ägaren släppte kopplarna. Det var det som var så skrämmande samt att ägarna gjorde inget för att ingripa. Som tur var bet de inte mig eller hunden men jag lovar att det var mycket traumatisk. Ägaren sa att jag får räkna med att hundarna går till attack när jag går på deras tomt. Men jag betraktade vägen som en enskild väg, bara gick förbi för att ta mig hem. Jag gick på en väg, inte på gräsmatta eller åker. Finns ingen skylt att det är förbjudet att gå där eller att det är privat, eller varning för farlig hund. Jag mådde fruktansvärt dåligt efteråt, bara grät och min hund skakade. Det var en fruktansvärt traumatisk situation även om ingen större fysiskt skada förutom ont i armen, hade tur. Men det kändes fruktansvärt fel samt att kvinna inte kunde hantera sådan a farliga hundar. Är det någon idé att polis anmäla?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du valde att vända dig till Lawline med din fråga.

Vad gäller hundägare så har dessa ett strikt skadeståndsansvar. Skador som hundarna orsakar ska därför altid ersättas av hundägaren (19 § lagen om tillsyn av hundar och katter). Det framgår inte hur du har fått ont i armen till följd av händelsen, men du nämner att du mår dåligt efter händelsen och situationen upplevdes som traumatisk vilket kan tänkas vara möjligt att kräva ersättning för som ideell skada (5 kap. 1 § skadeståndslagen). Skadeståndet kan däremot komma att jämkas. Eftersom du har varit på en annan persons tomt med din hund kan du tänkas anses ha varit medvållande till skadan (6 kap. 1 § skadeståndslagen).

Vänliga hälsningar,

Madelen HenrikssonRådgivare