Blåst utan samboavtal?

hej, Jag har inget samboavtal och Joel har gjort mig rädd för att min tjej ska blåsa mig. Vad ska jag göra :-)

Lawline svarar

Hej, och tack för din fråga!

Som du redan verkar känna till är det möjligt att genom ett samboavtal avtala att sambolagens bestämmelser helt eller delvis inte ska gälla. Om du känner osäker rekommenderar jag att du med hjälp av en jurist skriver ett samboavtal för att hindra eventuella orättvisor om du separerar från din flickvän. Viktigt att tänka på är att samboavtalet måste vara skriftligt samt undertecknat av både dig och din sambo för att vara giltigt.

Om det av någon anledning inte är aktuellt med samboavtal kommer "samboegendomen" delas lika mellan er vid en separation. Samboegendom definieras i 3§ sambolagen; "Sambors gemensamma bostad och bohag utgör samboegendom, om egendomen förvärvats för gemensam användning". Har du köpt en bostad eller inredning med syfte att det ska användas av både dig och din sambo kommer den egendomen att ingå i bodelningen. Då krävs det att ni har införskaffat saker för ungefär lika värde för att ingen av er ska bli "blåst" vid en bodelning.

Sambolagen hittar du https://lagen.nu/2003:376

Vänliga hälsningar,

Louise EskesenRådgivare