FrågaAVTALSRÄTTAvtal27/11/2016

Bindande avtal

Hej, jag är en student på ett gymnasium. Vi har skrivit på ett kontrakt kring att betala till klasskassan, varav 21 stycken har sålt en viss summa och 9 stycken ska betala en summa själva. Nu påstår de 9 stycken att de inte har läst avtalet( fast de har kunnat gjort det men valt att inte göra det) och vill inte följa avtalet, gäller avtalet/kontraktet oavsett fastän de inte läst kontraktets finstilta rader och bara skrivit på?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Är ni över 18 år? I annat fall är avtal ej bindande, då en underårig inte får ingå avtal, föräldrabalk (1949:381) 9 kap 1 § samt 7 §. Är ni över 18 år är avtal bindande och man ansvarar själv för att läsa även de finstilta raderna. Med andra ord är de bundna av sitt avtal, såvida det inte kan ogiltighetsförklara genom att de exempelvis blivit lurade att ingå avtalet, se lag (1915:218) om avtal och andra rättshandlingar på förmögenhetsrättens område. Ett exempel är om avtalet anses vara helt oskäligt 3 kap 36 § AvtL, men det är oftast svårt att ogiltighetsförklara ett avtal genom detta.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

https://lagen.nu/1915:218 - avtalslagen, AvtL

https://lagen.nu/1949:381 - föräldrabalken, FB

Amanda Strömblad LarssonRådgivare