FrågaAVTALSRÄTTAvtal04/02/2015

Bindande anmälan och konsumentskydd

Anmälde mig och kamrat till en gäddfisketävling i maj som drivs av två st privatpersoner.

Stod i anmälan att den var bindande, anmälningsavgift 500kr, max 40st team.

Vi hamnade på reservplats nr5 av 10st reserver.

Meddelade arrangören att vi stryker oss från reservplats och ser gärna att få tillbaka anmälningsavgiften(pga att inga team brukar stryka sig). Arrangör vill ej betala tillbaka denna utan hänvisar till att anmälan var bindande.

Har han rätt att neka till detta att betala tillbaka anmälningsavgift?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Utgångsläget är att avtal som ingås är bindande. Från denna huvudregel finns flera undantag, främst på området för konsumenträttslig skyddslagstiftning. Exempel på sådan lagstiftning är Lag om distansavtal och avtal utanför affärslokaler (2005:59) och Konsumentköplagen (1990:932). För att dessa typer av lagar ska vara tillämplig krävs att avtalet som ingås sker mellan en näringsidkare och en konsument. En näringsidkare definieras i 1 § 4 st konsumentköplagen som "en fysisk eller juridisk person som handlar för ändamål som har samband med den egna näringverksamheten".

Du skriver att gäddfisketävlingen anordnas av två stycken privatpersoner, varför jag måste tolka det som att dem inte bedriver det här inom ramen för en näringsverksamhet och att konsumenträttslig lagstiftning inte kan göras gällande. Utsikterna för dig att få tillbaka den erlagda anmälningsavgiften är då liten. Jag föreslår att du läser igenom avtalet (om det nu upprättades ett sådant) och ser under vilka förutsättningar anmälningsavgiften betalas tillbaka.

Det finns dock generella regler som du kan hävda gentemot de som anordnar gäddfisketävlingen, bl.a. 36 § avtalslagen, om jämkning av oskäliga avtalsvillkor och användandet av förutsättningsläran. Problemet här är att det krävs ett domstolsförfarande för att slå fast om avtalsvillkoret är oskäligt, eller att avtalet inte ska göras gällande på grund av förutsättningsläran.

Vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare