Bil ingår ej i bodelning mellan sambos

Min dotter ska separera efter 10 år (sambo ej gift) dom har en dotter på två år, hon har betalat det mesta av räkningarna i hemmet och han elräkningen, dom har amerikanska bilar som hobby och åkte tillsammans till åland för två år sedan och köpte en bil för 135000, och hade två familjebilar en för ca 20000 och en dom köpt för 64000 .Den för 64000 hade min dotter och åkte till dagis och arbetet med, hon hade sålt sin bil (40000) som hon fick när morfar gick bort (alltså inget gemensamt sparande utan en ren extra inkomst) , den största delen av dom pengarna lade hon in i hushållet på räkningar så sambon slapp betala något så dom skulle kunna köpa den bilen för 64000, nu vid separationen har sambon tagit alla tre bilarna eftersom han stod för dom, och meddelade henne att hon kunde gå till dagis(ca 20 minuters bilväg) kan detta verkligen vara rätt? man kan ju bara vara en ägare på en bil hur ska man skydda sig???

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Vid en separation mellan sambos är sambolagen tillämplig, https://lagen.nu/2003:376. I den anges att en bodelning av den gemensamma bostaden och det inre bohaget ska ske vid en separation, 8 och 3§§ SamboL. I det inre bohaget ingår inte bilar, och därför medräknas inte dessa i bodelningen. Den som äger bilen har då rätt till den. Den som är ägare är inte den som är registrerad på bilen utan den som de facto har betalat bilen. Man kan alltså samäga en bil trots att den bara är registrerad på en person. Om båda personerna i förhållandet har betalat på bilen kan det alltså vara så att båda äger den ändå. Om din dotter inte har betalat något, kan hon dock inte göra anspråk på bilen utan hon måste kunna visa att hon betalat.

Det finns också något som kallas dold samäganderätt som är ett latent anspråk på äganderätt som domstolen har etablerat. Tre kriterier måste vara uppfyllda för att dold samäganderätt ska aktualiseras:

1. Att ena sambon inköpt egendomen i eget namn men för parternas gemensamma bruk,

2. Att den andre sambon gjort ett ekonomiskt tillskott och därigenom möjliggjort förvärvet,

3. Att sambon som utåt sett står som ägare till egendomen insett syftet bakom det ekonomiska tillskottet (dvs att båda två ska vara gemensamma ägare till bilen).

Om dessa rekvisit är uppfyllda kan din dotter göra anspråk på äganderätt till en större andel av bilen än vad hon faktiskt betalat för. Det torde dock inte räcka att hon betalat andra saker i hemmet, utan att hon exempelvis betalat av på lånet eller något dylikt.

Det är svårt att skydda sig mot verkningarna av en separation i ett samboförhållande. Man måste hålla koll på vad var och en betalar och vad som kommer ingå i bodelningen vid separation. Det absolut bästa sättet att skydda sig är att gifta sig så att äktenskapsbalkens regler om likadelning som huvudregel aktualiseras vilket gör det lättare att kontrollera vem som får vad. Dessa är mycket enklare att förstå och man kan lätt genom ett äktenskapsförord reglera om något ska vara enskild egendom och inte ingå i bodelningen. När man är sambos kan man inte genom samboavtal reglera att mer egendom än bostad och inre bohag ska utgöra samboegendom. Lagen sätter gränserna för detta.

Hoppas du har fått svar!

Matilda HellströmRådgivare