Bil går sönder efter tre månader, säljare vägrar ge lånebil.

Hej, Vi köpte en bil för 2 månader sedan, idag när jag skulle köra till jobbet så gick bilen ej igång längre. Det är en 2014 års modell som gått 13000 mil?, och kostnaden va 105000. Jag kontaktade olika verkstäder för att få hjälp, men alla skickade mig vidare till en verkstad som enbart jobbar och är specialister på just detta märke. Då fick jag som svar att de hade tid om ungefär 3 veckor. Vände mig då till företaget som jag köpte bilen av, och ställde frågan hur vi skulle ta oss här ifrån då jag hävdar att detta går under konsumentköplagen. Han krävde då en offert på pris och vilket fel det är på bilen. Jag försökte du förklara att de ej har tid förens om 3 veckor och att vi behöver ha en lånebil tills bilen funkar igen, men det kunde han ej hjälpa till med? Jag kan ej ta mig till jobbet eller förskolan utan bil, men han neker mig rätten till en lånebil eller hyrbil. Då blir detta ju en inkomsförlust också? Kan jag skicka ett skriftligt krav och kräva att han svarar på detta? Och hur ligger detta i konsumentköplagen? Tack!

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Du har helt rätt att konsumentköplagen gäller. Eftersom bilen inte startar efter bara två månader från köpet så presumeras det finnas ett fel i varan som näringsidkaren ansvarar för (KKöpL 4:17). Du har därmed rätt att kräva avhjälpande eller omleverans (KKöpL 5:4 1st). Med tanke på att det är en begagnad bil är omleverans knappast relevant. Vad gäller avhjälpande verkar detta inte kunna ske utan väsentlig olägenhet för dig eftersom du kommer behöva vänta tre veckor och inte kan lämna ditt barn på förskolan eller ta dig till jobbet (jag förutsätter att du saknar rimliga alternativ att resa kollektivt). Därmed kan du häva köpet (dvs få pengarna tillbaka och lämna tillbaka bilen) eller kräva prisavdrag som motsvarar felet (KKöpL 5:8). Denna bedömning blir såklart annorlunda om du erbjuds en lånebil i väntan på att säljaren åtgärdar felet.

vad gäller din inkomstförlust så har du rätt till skadestånd på grund av denna (KKöpL 6:1 & 6:3).

Mitt råd till dig är att nämna dessa rättigheter till säljaren och häva köpet om du fortfarande vägras lånebil.

Jag hoppas detta svarar på din fråga, du är varmt välkommen att ställa fler frågor till oss på Lawline!

Adam WinqvistRådgivare