Bidrag för begravningskostnader

Hej min mamma har gått bort av en sjukdom. Hon var sjukpensionär.

Undrar om det finns bidrag att söka då det ej finns något att ärva. Och att få hjälp med begravningskostnader?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Det är tillgångarna i dödsboet som ska stå för kostnaderna som uppstår i samband med begravningen. Till dessa hör kista, blommor, dödsannons och begravningsbyråns arbete.

Begravningsavgiften som betalas via skattsedeln täcker kostnader för kremering och gravplats under 25 års tid. Var den avlidne medlem i Svenska kyrkan står kyrkan dessutom för begravningsceremoni och präst.

Om tillgångar saknas i dödsboet finns det möjlighet att vända sig till kommunen där den avlidne varit folkbokförd, för att ansöka om ekonomiskt bistånd till begravningen. Hör av dig till kommunens växel och be om att få prata med en biståndshandläggare.

Kontrollera även om det finns försäkringar som den avlidne haft som kan tänkas täcka hela eller delar av begravningskostnaderna.

Hoppas du fått svar på din fråga.

Med vänlig hälsning

Lawline RådgivareRådgivare