Bevisvärdering i tvistemål

Hej

Jag har separerat från min sambo. Och vi sparade pengar ihop på hennes konto som stod i hennes namn. Jag brukade swisha över min lön och ev överskott som jag fick från annan inkomst till hennes konto. Efter separationen så vägrade hon betala tillbaka min del på ca 73000.

Jag har begärt betalningsföreläggande hos kronofogden som hon har bestridit. Jag undrar hur goda mina chanser är att ta det vidare till tingsrätten. Jag har bevis på alla transaktioner och dessutom en inspelning där hon erkänner att våra sparpengarna fanns på hennes konto för att det var en trygghet för henne.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Jag förstår din fråga som att du vill veta din chans att vinna bifall i en eventuell process mot din före detta sambo.

Vad är beviskraven i civilrättsmål?

Ett civilrättsmål är när två privatpersoner tvistar om sina mellanhavanden. Exempel kan vara en fastställelsetalan om att ett visst skuldförhållande föreligger. Så som i ditt fall. Beviskrav i civila tvistemål är som huvudregel att ett påstående ska vara styrkt. Det är ett ganska högt beviskrav men inte i närheten av lika högt som bortom rimligt tvivel som används i brottmål. Motpartens uppgift är att motbevisa dina bevis och således styrka att det är mer sannolikt att hennes version stämmer.

Utifrån det du skriver kan jag inte ge en bedömning på dina utsikter att vinna en eventuell process. Det kräver ingående arbete och ryms inte inom ramen för vår gratisrådgivning.

Om du önskar att gå vidare med ditt ärende är du välkommen att kontakta oss via denna länken här.

Hoppas du fick svar på din fråga,

MVH

André BlomquistRådgivare