Bevisning enskild egendom

Jag säljer en enskild egendom/ fastighet dvs omsätter värdet i pengar.

Jag köper en lgh och vill att kedjan ska följa med till lgh dvs enskild egendom..

Hur bevisar jag detta

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag förutsätter att du har något som bevisar att fastigheten är enskild egendom ex ett testamente, äktenskapsförord eller liknande.

Lägenheten du köper kommer automatiskt vara enskild egendom om du köper det med pengar som du fått genom att sälja fastigheten (7 kap 2 § 1 stycket 6 punkten ÄktB). Jag rekommenderar dig att spara alla papper från försäljningen av fastigheten och köpet av lägenheten. Spara även det som bevisar att fastigheten är enskild egendom. På detta sätt kan kedjan följas och du kan visa att pengarna från fastigheten gått till lägenheten.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Vänligen

Evelina TanskanenRådgivare