FrågaSTRAFFRÄTTÖvriga brott16/07/2013

Bevisfrågor

Hej! Är misstänkt för smuggelbrott och fick husrannsakan. Fanns ca 60 gram cannabis och tog på mig skulden för det som fanns hemma, för att skydda den som var hemma. Denne har nu flyttat tillbaka till sitt hemland utanför EU. Vad skulle hända med den personen/mig om jag sköt över skulden? Ingen av oss fick ge urinprov.

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du har vänt dig till Lawline med dina frågor.

Jag tolkar din fråga som att du var hemma hos en kompis och tog på dig det som fanns hemma hos honom. Svaret utgår alltså ifrån dessa omständigheter.

Att, som du uttrycker det, skjuta över skulden, innebär i realiteten att du tar tillbaka ditt erkännande. Det kan man givetvis göra. I domstol prövas den bevisning som åklagaren lagt fram. Det kan exempelvis vara det faktum att du har erkänt, men bara ett erkännande behöver inte betyda att det blir er fällande dom.

Mer än detta går inte att säga med tanke på hur frågan är ställd

Lawline RådgivareRådgivare