Bevisbördan för samboförhållandes upphörande

Flyttade 2004 in i ett hus för gemensamt boende, min sambo betalade för huset. Jag flyttade 2016 och begärde bodelning. Nu påstår min sambo via sin advokat att förhållandet tog slut redan 2010 vilket ju är lögn men på vem faller bevisbördan? Han nämner också kostnader för inköpt mark, utbyggnad av sommarhus, renovering samt indraget vatten och avlopp. Kan han dra av detta från min del?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Bevisbördan för samboförhållandets upphörande
Det är sambolagen (SamboL) som ska tillämpas i ditt fall. För att sambolagen ska bli tillämpning krävs att två personer stadigvarande bor tillsammans i ett parförhållande och har ett gemensamt hushåll (1 § SamboL) - Det verkar det inte vara någon tvekan om här. Ett samboförhållande anses upphöra i och med att samborna gifter sig, flyttar isär eller när någon av samborna avlider (2 § SamboL). Ett samboförhållande kan alltså upphöra dels om förutsättningarna i 1 § SamboL upphör (exempelvis att ni gör slut men fortfarande bor ihop som vänner), eller om förutsättningarna i 2 § SamboL är för handen.

Det är precis som du säger att ert samboförhållande tog slut när du flyttade ut 2016 (2 § SamboL), men det kan även vara så att det upphörde tidigare genom att ert förhållande upphörde (1 § SamboL). Så länge som ni är folkbokförda på samma adress föreligger en presumtion om att ni fortfarande lever som sambor, och det är då upp till din f.d. sambo att bevisa motsatsen. Bevisbördan ligger således på honom, och detta är naturligtvis någonting som kan vara väldigt svårt att bevisa.

Kostnader för inköp
Om ni fortfarande betraktas som sambor innebär detta att sambolagens bestämmelser blir tillämpliga fram till dess att du flyttade ut 2016. Enligt sambolagen ska en bodelning ske endast om någon av samborna begär detta inom ett år efter det att förhållandet upphörde. Om någon av er begär bodelning innebär det att den egendom som utgör samboegendom ska delas lika mellan er (8 och 14 §§ SamboL).

Samboegendom är er gemensamma bostad och ert gemensamma bohag, om detta har förvärvats för er gemensamma räkning (3 § SamboL). Det spelar på så sätt ingen roll vem som har köpt egendomen utan det avgörande är vad syftet med köpet har varit. Har ni köpt den för gemensam användning så ska den ingå i bodelningen, och således "dras av på din del", annars ska den inte ingå.

Alltså: Det är din f.d. sambo som har bevisbördan för att ert samboförhållande upphörde 2010, och de inköp som du nämner ska enbart avräknas på er samboegendom om ni köpt den för gemensamt bruk.

Jag hoppas att du fått svar på dina frågor, och har du några ytterligare funderingar så är du välkommen att höra av dig till oss på Lawline igen!

Med vänliga hälsningar,

Josefin TjernellRådgivare