Bevisbörda vid styrkande av om något är en gåva

Jag fick en summa pengar av min extra far , han gick bort 2019 nu måste jag bevisa det var en gåva

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Jag tolkar din fråga som att du fått en summa pengar av din numera avlidne far och att du nu undrar vad som krävs i bevisning för att kunna styrka att detta var fråga om just en gåva.

Vad krävs det för att något ska anses som en gåva?

För att det ska anses vara tal om en gåva måste de skett en frivillig förmögenhetsöverföring från gåvogivaren till gåvotagaren. Detta innebär att din far måste frivilligt ha överlämnat dessa pengar till dig. Det krävs också att det funnits en gåvoavsikt, innebärande en vilja att ge bort gåvan. Slutligen får inga motprestationer ha förekommit från din sida.

Vem har bevisbördan?

I detta fall är det du som ska styrka att det är tal om en gåva. Din frågeställning är alltså en ren bevisfråga. Det enda som egentligen krävs är att du på något sätt kan påvisa att det varit tal om en gåva mot bakgrund av de rekvisit som angivits ovan som krävs för att något överhuvudtaget ska vara en gåva (frivillighet, inga motprestationer, förmögenhetsöverföring).

Din bakgrundsinformation är något begränsad, så jag vet inte riktigt vilken aktör/vem det är som vill att du ska kunna styrka att pengarna är en gåva. Min rekommendation är att du efter bästa förmåga försöker finna bevisning som styrker att det är tal om en gåva. Möjligtvis kan det finnas någon utomstående part som bevittnat händelsen när din far gett dessa pengar till dig. Finns det något slags intyg eller gåvobrev är det också till din fördel.

Avslutningsvis kan anföras att det inte finns något som rättsligt berättar hur en bevisning ser ut. Det är alltså upp till dig (i och med att bevisbördan ligger på dig för tillfället) som ska försöka hitta sätt att bevisa att det är tal om en gåva. Möjligtvis kan du kolla om det finns något som kan styrka att inga motprestationer erlagts, eller någon bevisning kring om det var vanligt med att din far gav dig gåvor. Min rekommendation är alltså att tänka brett/kreativt kring bevisningen.

Varmt välkommen att höra av dig igen vid fler funderingar!

Rijad TrubljaninRådgivare