Bevisbörda för otillåten andrahandsuthyrning i bostadsrätt

Hej!

Jag äger en bostadsrätt och har en inneboende för att få ner min månadskostnad. Jag jobbar långa dagar och är aktiv på fritiden med häst och egen träning, med andra ord inte hemma speciellt mycket/kommer hem sent och går tidigt till jobbet. Sover vissa nätter även kvar i stan av praktiska skäl då jag spar tid på att slippa resa hem varje dag (ca 1timme resväg). Jag är skriver på adressen för min lägenhet.

Dock tror min styrelse att jag hyr ut min lägenhet svart i andra hand- vilket inte är fallet. Vem ligger bevisbördan på i detta läge? Kan de kräva att få komma in och titta i min lägenhet med detta som utgångspunkt?

Jag och min inneboende har inget avtal eller liknande, utan han betalar mig det vi kommit överens om och jag sköter alla betalningar till föreningen. Vill han flytta ut så får han bara göra det.

Mvh Rebecka

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du har vänt dig till Lawline med din fråga.

Eftersom du bor i en bostadsrätt blir bostadsrättslagen (BrL) tillämplig. Enligt 7:8 BrL krävs inget tillstånd för att ha inneboende i sin bostadsrätt så länge det inte medför men för föreningen eller annan medlem i föreningen. Du är alltså tillåten att ha en inneboende i din bostadsrätt. För att det ska räknas som inneboende och inte som andrahandsuthyrning krävs dock att du behåller rådigheten över lägenheten. Så länge du sover i lägenheten de flesta nätter borde detta inte vara ett problem.

Om bostadsrättsföreningen påstår att du hyr ut din lägenhet svart i andra hand ligger bevisbördan i första hand på föreningen vid en eventuell tvist. Föreningen måste då presentera bevisning till den grad att det kan anses styrkt att du otillåtet hyr ut din lägenhet svart i andra hand. Om föreningen når upp till detta beviskrav ska du presentera motbevisning.

För att föreningen ska kunna samla bevisning kan de exempelvis knacka på i lägenheten vid olika tidpunkter för att se om det är du eller din inneboende som öppnar dörren. Du undrar också om representanter för föreningen får gå in i lägenheten och inspektera. Detta regleras i 7:13 BrL. Där stadgas att de har rätt att få komma in i lägenheten när det behövs för tillsyn eller för att utföra arbete som föreningen svarar för eller har rätt att utföra enligt 12a §. Din situation kan eventuellt falla under "tillsyn", men jag anser det vara oproportionerligt att föreningen ska få gå in i din lägenhet och se vilka som befinner sig där. Representanter för föreningen torde få nöja sig med att knacka på och se vem som öppnar. Jag rekommenderar dig att tala med representanter för föreningen och berätta att du arbetar långa dagar samt har tidskrävande fritidsintressen och att det är anledningen till att det endast är din inneboende som är hemma under dagtid. Förhoppningsvis är dem förstående. Jag rekommenderar dig också att skriva ett inneboendeavtal med din inneboende som du kan använda som bevis för att det inte handlar om otillåten andrahandsuthyrning.

Har du fler frågor är du välkommen att höra av dig!

Med vänliga hälsningar,

Lovisa LundgrenRådgivare