Bevisbörda avseende muntligt avtal

Hej!

Jag köpte en bil hos en bilhandlare för 4 månader sedan och lovades att få vinterdäck till, jag skulle bara påminna säljaren innan så han inte glömde detta. Nu ringde jag och vill hämta mina däck, men då säger säljaren att de inte ingår utan att jag får betala 10.000 för dem. Han sa att han aldrig skulle lova med däck om det inte stod i avtalet. Det står inte i avtalet om några däck men jag är säker på min sak. Till saken hör att min mamma var med och hörde samma sak och hon och jag är helt övertygade om att vinterdäck ingick. Vad kan jag göra nu?

Lawline svarar

Hej,

Tack för din fråga och för att du vänder dig till Lawline.

Avtal kan slutas både muntligen som skriftligen. I avtalslagen (AvtL) finns inga formkrav på hur ett avtal ska vara utformat för att det ska betraktas som giltigt. För att en part ska kunna göra gällande att ett avtal föreligger måste han eller hon kunna bevisa rättsförhållandet mellan parterna. Det är i praktiken svårare att bevisa att det föreligger ett muntligt avtal eftersom det sällan finns konkreta bevis som talar för att det föreligger ett rättsförhållande mellan parterna.

Det är alltså du, som hävdar att det finns ett muntligt avtal avseende däck, som måste bevisa detta. Det finns ett vittne som vittna till den fördel. Det är emellertid tveksamt om din mors vittnesmål räcker för att bevisa ert eventuella muntliga avtal. Det du kan göra om du är säker på att sådant muntligt avtal har funnits och kan bevisa det till fullo är att stämma säljaren i domstol och på så sätt göra påföljder gällande för avtalsbrottet. En domstolsprocess är vanligen dyr och tidskrävande, därför råder jag dig till att försöka komma överens med säljaren. Kanske kan ni nå en kompromiss där du endast behöver betalar en mindre summan för vinterdäcken, mot att du ej väcker talan i domstol.

Läs mer om muntliga avtal i dessa svar:
"Avtalsbrott, muntligt avtal"
*Muntligt avtal och bevisbörda"
"Är muntliga avtal bindande?"

Jag hoppas att detta svar är till din hjälp.

Med vänlig hälsning,

Mikaela Wedbäck PizevskaRådgivare