Muntliga avtal och bevisbördan

Jag har betalat teoriprov och uppkörning för en person som skulle betala tillbaka när denne fick lön. Den här personen vägrar nu att betala tillbaka det. Hur kan jag gå tillväga för att få tillbaka pengarna när vi inte har någon skriftlig överenskommelse?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Enligt Avtalslagen har du givetvis rätt att få tillbaka dina pengar, då avtal ska hållas. I ditt fall är det tyvärr svårt dock. Detta i och med att du inte har ett skriftligt bevis på att personen har lånat pengar av dig. Enligt lagen så är det du som har bevisbördan att bevisa att personen har lånat pengar av dig, detta eftersom det är du som hävdar det. Det är ofta väldigt svårt att bevisa något när det inte är skriftligt avtalat utan endast muntligt. Har du några vittnen som hört er komma överens om detta så kan det vara till fördel då du i så fall kan hävda det mot personen i fråga. I annat fall finns det tyvärr inte mycket du kan göra åt det, mer än att försöka få tillbaka pengarna av denna person.

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare