Bevisa att man äger en bostadsrätt

Hej!

Mina föräldrar förvärvade en bostadsrätt ett par år sedan, för att finansiera köpet lånade dom pengar av Nordea. Nu är lånet avbetalat. Hur kan man bevisa att dom äger bostaden? Vi har inget officiellt bevis på det så att säga.

Mvh,

A

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Normalt sett bevisas ägande genom att visa upp ett köpekontrakt från den tidigare ägaren. Om dina föräldrar har tappat bort sitt köpekontrakt kan det ändå finnas sätt att bevisa äganderätten.

Bostadsrättsföreningar är skyldiga att ha en medlemsförteckning (9 kap. 8 § BrL). Denna ska hållas tillgänglig för var och en som vill ta del av den. Däri ska stå varje medlems namn och postadress, tidpunkten för medlemmens inträde i föreningen, och den bostadsrätt som medlemmen har (9 kap. 9 § BrL). Om du eller dina föräldrar hör av er till bostadsrättsföreningens styrelse så kommer ni kunna se om dom är ägare till bostadsrätten.

Om föreningen inte har följt reglerna och det inte finns något register borde dina föräldrar kunna få uppgift från Nordea om var de lånade pengarna gick och att det rörde sig om ett bostadsrättsköp, och använda detta som bevis för att de är ägare.

Om ni är i en tvist med någon annan som hävdar att de är ägare till lägenheten kan jag rekommendera att ni tar hjälp av en professionell jurist hos Lawline Juristbyrå. De kan hjälpa er att utreda er situation och förhandla med motparten samt företräda er i domstol om det behövs. Priset är 1699 kr per timme. Om ni är intresserade av detta kan ni höra av er till johan.landstrom@lawline.se så återkommer en av våra jurister med en offert.

Mvh

Johan LandströmRådgivare