Bevisning om att ett brott faktiskt har begåtts

Jag blev inte trodd av polisen. Jag fick inte ens lägga fram bevisföring. Min stora samling av över trettio år gammal whisky blev stulen, jag vet vilka som är inblandade, personerna råkade höra när jag och ett par vänner talade om samlingen. Personerna som överhörde samtalet fick bråttom iväg. När jag kom hem var samlingen borta bara en flaska fanns kvar. Kan man göra något? jag har ett par foton på del av samlingen.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss här på lawline med din fråga

För att en förundersökning om brott skulle inledas krävs en misstanke om att ett brott har begåtts

Detta krav är i sig inte jättehögt ställt, men vad det betyder är att för att polisen ska inleda en förundersökning om brott så måste det finnas åtminstone en indikation av att ett brott begåtts än att det inte har gjort det. Då det i detta fall handlar en större samling av gammal whiskey som kan ha ett ekonomiskt värde är det ju fråga om en stöld. Sedan är det ju frågan om hur denna stölden begicks vilket, jag antar skett genom någon form av inbrott? I sådana fall måste det finnas någon form av bevisning som gör att polisen har anledning att fatta åtminstone en misstanke om brott. Om du har bilder på objekten så bör ju detta kunna användas som hjälp för att bevisa att ett brott begåtts då de är borta.

Hoppas det var svaret på din fråga!

Eles KarahalilovicRådgivare