FrågaFAMILJERÄTTBodelning27/01/2019

Bevisa att egendom är enskild

Min son är gift sedan 9 år och ska nu skilja sig.Han har under åren fått pengar av mig (mamma) summa 130 000 kr som jag skrivit att ska var enskild egendom.

Hur ska han hantera detta nu vid bodelningen ? Han har fått pengar i omgångar alltså inte allt på en gång.

Måste han kunna visa skriftligt alla gåvorna ?

Tacksam för svar

Lawline svarar

Hej,

Tack för att Du vänder dig till Lawline med din fråga!

Vid en bodelning ska allt giftorättsgods ingå i bodelningen, i enlighet med 10 kap. 1§ Äktenskapsbalken. Makars egendom är giftorättsgods om detta inte är enskild egendom, 7 kap. 1§ ÄktB. Detta innebär i sin tur att man ska undanta den enskilda egendomen vid en eventuell bodelning, så att denna blir kvar hos ägaren.

En grundläggande princip gällande enskild egendom är att den som påstår att den ska vara just enskild har bevisbördan för detta. Det innebär att din son måste kunna bevisa att gåvorna ska ses som enskild egendom. Det finns dock inget krav på skriftlig bevisning, men om en sådan kan påvisas är det självklart bra. Även muntlig bevisning, i detta fallet din beskrivning av gåvorna, kan hjälpa till att reda ut hur man ska behandla gåvorna. Muntlig bevisning väger dock inte lika tungt som skriftligt sådan. Slutsatsen är alltså att om din sons fru inte väljer att acceptera att egendomen ska ses som enskild och väljer att dra frågan till domstol, måste din son kunna bevisa rättsläget.

Jag hoppas det var svar på din fråga!

Vänligen,

Alex HallströmRådgivare