Bevis om konvertering

Hej

min vän har sökt asyl här i sverige på grund av att hon gift sig med en kristen plus att hon har konverterat från islam till kristondomen. I Iran är detta olagligt och kvinnor kan få fängelse och vissa har avrättats. För att min vän ska få asyl måste migrationsverket veta exakt hur iranska regeringen får reda på att hon har konverterat ?

Enligt migrationsverket är det ingen risk om inte regeringen får reda på detta.

Min fråga är ren hypotetisk. Om jag skulle ringa till iranska ambassaden och ange min väns identitet och berätta att hon har konverterat, skulle detta vara tillräckligt bevis ? Om inte, hur ska man kunna bevisa en sån sak ? Ingen regering skulle erkänna detta föränn det är försent.

Lawline svarar

Hej, tack för din fråga!

Som jag förstår din fråga undrar du om vad som är tillräckligt för att visa att någon riskerar förföljelse på grund av religion.

Regler om asyl finns i Utlänningslagen.

Regeln om förföljelse på grund av religion som asylskäl finns i 4 kap. 1 § Utlänningslagen. En person kan även anses vara alternativt skyddsbehövande, om denne löper risk att utsättas för kroppsstraff, tortyr eller annan omänsklig eller förnedrande behandling vid ett återvändande, se 4 kap. 2 § Utlänningslagen.

Migrationsverket anser att det finns risk för att utsättas för allvarligt straff i Iran om man konverterar till kristendomen. Asylsökande behöver då visa att man genuint har konverterat till kristendomen, kommer att fortsätta leva som en konvertit om man skulle återvända och att det finns en välgrundad risk för förföljelse på grund av detta.

I din fråga framgår att Migrationsverket vill veta hur den iranska regeringen fått reda på att din vän konverterat till kristendomen. Jag utgår då från att Migrationsverket tror på att din vän verkligen har konverterat och har för avsikt att leva som kristen både i Sverige och om hon skulle återvända till Iran. Då behöver hon fortfarande visa på, precis som du skrivit, att det finns risk för henne att återvända till Iran.

Om hon konverterade först när hon kom till Sverige kan det bli svårare då hon i så fall antagligen inte fått hot eller liknande av myndigheterna i Iran medan hon levde där. Det gäller då att försöka få ihop så mycket information som möjligt som kan visa på att människor och myndighet i Iran vet om hennes livssituation idag i Sverige. Det är svårt att säga exakt vad som räcker som bevis men exempel på bevisning som kan användas är kommentarer på sociala medier, att människor som bor i Iran rapporterar påhopp eller hot eller att ambassaden har kännedom om hennes konvertering precis som du angett i din fråga. Hon kan även föra bevisning genom att berätta om specifika händelser som hänt henne eller att hennes vänner eller familj i Iran bekräftar att folk har kännedom om hennes konvertering eller om de blivit hotade eller trakasserade på grund av hennes konvertering.

Om ärendet inte sköts på rätt sätt kan det leda till allvarliga konsekvenser för din vän och min rekommendation är därför att ni bokar in en tid för konsultation med en familjerättsjurist. Vi på Lawline samarbetar med erfarna jurister som ni kan komma i kontakt med här. Jag hoppas att svaret var till hjälp. Om du har några fler frågor är du varmt välkommen att höra av dig igen. Lycka till!

Med vänlig hälsning

Bassima DemirRådgivare