FrågaFAMILJERÄTTBarnrätt29/04/2019

Bevis om ensam vårdnad

Hej

Som ensam vårdnadshavare jag skulle kunna ansöka pass till mitt barn utan pappans godkännande. Undrar hur jag kan bevisa att jag har ensam vårdnad hos polisen när det är dags att ansöka om pass?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Min kunskap till Polisens rutiner är begränsade så jag vet inte om Polisen själva kan få fram den informationen vid begäran av pass eller om du själv måste få tag i ett bevis. Är det så att du måste ta fram ett bevis kan du göra följande:

Jag vet inte hur situationen är i ditt fall men är det så att du fått ensamvårdnad genom en dom kan du begära ut en kopia av domen hos den domstol som dömde i ärendet. Domen ska var en offentlig handling och kan således utan problem begäras ut av vem som helst.

Du kan även vända dig till Skatteverket. Skatteverket har uppgifter om vem som är vårdnadshavare till ett barn och kan hjälpa dig med att få fram en kopia av folkbokföringen.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar

Therese WibrinkRådgivare