FrågaAVTALSRÄTTAvtal18/05/2018

Betalningsskyldighet vid uteblivet frisörbesök

Hej, jag hade bokat en frisörtid via telefon och jag glömde sedan att gå på det besöket. Nu säger frisören att jag måste betala 70% av vad det skulle ha kostat mig. Jag blev inte informerad om detta vid bokningen och de tog endast mitt namn och telefonnummer, ändå påstår de att en faktura kommer att skickas till mig. Har de rätt att kräva ersättning? De har även sagt att i.o.m. att det står på deras hemsida att man blir betalningskyldig vid missad tid så ska de ha rätt att kräva ersättning. Trots att jag inte hade en aning om detta och bokade via telefon. Jag tycker att de åtminstone borde ha informerat om detta vid bokning för att kunna kräva ersättning.

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Det finns ingen specifik lagstiftning som reglerar förhållandet mellan näringsidkare och konsument vid köp av tjänst som utförs på person, såsom frisörbesök. I stället får man vända sig till allmänna avtalsrättsliga regler.

Huvudprincipen inom avtalsrätt är att avtal ska hållas. En frisör har rätt att kräva betalning om du inte dyker upp på avtalad tid. Det förutsätter i så fall att villkoret för frisören att ta ut avgift har införlivats i ert avtal. Huvudregeln är att standardvillkor måste framföras till motparten före avtalsingåendet för att kunna bli en del av avtalet. En näringsidkare ska ha vidtagit skäliga åtgärder för att uppmärksamma konsumenten på villkoret senast i samband med avtalsslutet. En konsument ska alltså bli informerad om vad som gäller i samband med bokningen. Villkor som är överraskande eller väldigt betungande måste särskilt klargöras.

Inom vissa branscher anses konsumenter vara medvetna om att det förekommer vissa typer av villkor. Det innebär att en konsument kan bli bunden av villkoren utan att näringsidkaren särskilt upplyst om dessa före avtalsslutet, förutsatt att villkoren funnits tillgängliga och konsumenten därmed haft möjlighet att ta del av dem samt att villkoren inte är överraskande eller särskilt betungande (se NJA 1978 s. 432 som gällde allmänna resevillkor vid paketresor).

Det är möjligt att konsumenter anses vara medvetna om att villkor om avgift på grund av uteblivet besök förekommer inom just frisörbranschen. Vanligt är till exempel att avbokning måste ske 24 timmar innan. Villkoret har även funnits tillgängligt på frisörens hemsida. Din frisör kan alltså ha rätt att kräva betalning om du inte dyker upp på avtalad tid, trots att frisören inte refererat till villkoren direkt i samband med telefonsamtalet.

Med vänlig hälsning,

Agnes LangeRådgivare