Betalningssätt vid begäran om allmänna handlingar

Jag söker praktiska lösningar för att kunna vara anonym och samtidigt betala för kopior av kommunala handlingar. Jag har begärt ut handlingar av en kommun och vi är överens om att de är allmänna samt att jag ska betala för dem. De vägrar att sända dem till mig digitalt mot betalning men går med på att kopiera upp dem på papper och att mitt ombud hämtar dem på plats. Däremot avkräver de mig på en fakturaadress, vilket jag inte vill uppge. Jag har istället erbjudit att de mejlar mig faktura och att de får kvitto i förhand per mejl, eller att ombudet gör betalning på plats med kort eller kontanter, eller att ombudet tar emot pappersfaktura och betalar samma dag.

Har de rätt att avkräva mig adress när jag erbjuder mig andra sätt att betala, som gör att jag fortfarande kan vara anonym?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Rätt att ta del av allmänna handlingar stadgas i 2 kap. 1 § Tryckfrihetsförordningen (hädanefter TF). Rätten är grundlagsskyddad och syftar huvudsakligen till transparens och förutsättningar för främjandet av ett fritt meningsbyte och en allsidig upplysning (prop 1975/76:160 s. 71 samt 2 kap. 1 § TF"). Förarbetena påvisar en vilja att möjliggöra insyn och öppenhet för att öka rättssäkerheten. Det förefaller sålunda naturligt att den som begär en allmän handling ska erbjudas möjlighet att förbli anonym, oavsett motiv. Således har lagstiftaren följaktligen infört ett förbud för myndigheter mot att få efterforska vem begäran kommer ifrån eller i vilket syfte denne har med att ta del av handlingen (2 kap. 14 § 3 st TF).

En myndighet som ger dig en kopia eller en avskrift av en allmän handling har rätt att ta ut en avgift för det enligt 2 kap.13 § 1 st TF och avgiftsförordning (1992:191). Av detta följer också att du kan på egen hand bege dig till myndigheten för att läsa eller själv kopiera handlingarna på plats. Därmed kan myndigheten inte kräva betalning för att plocka fram handlingarna åt dig (jfr uttalandet i JO 1989/90 s. 392).

Utifrån vad som sagts ovan, förefaller det anmärkningsvärt att kommunen kräver en faktureringsadress i samband med betalningen. Förvisso är det upp till myndigheten att bestämma ett lämpligt betalningssätt och av 11 § avgiftsförordningen framgår dessutom att ett betalningsföreläggande får sändas till sökanden med post, vilket rimligen fordrar en adress att skicka fakturan till. Det kan dock anmärkas på att kommunen inte erbjudit alternativa betalningssätt, särskilt mot bakgrund av offentlighetsprincipens syfte om att kunna förbli anonym. Dessutom torde det vara fullt lämpligt att låta ditt ombud betala avgiften, vilket de uppenbarligen motsatt sig till. Risken är att de närmar sig efterforskning, vilket som sagt är strängt förbjudet.

Vad kan du göra?

Du kan anmäla förfarandet till justitieombudsmannen, JO. Det är vanligen JO som tar upp ärenden av detta slag, och även om JO har en möjlighet att väcka åtal för tjänstefel, slutar emellertid ärendena de allra flesta gånger med att JO riktar kritik mot en myndighet och uppmanar den att ändra sina rutiner. Observera dock att en anmälan som leder till utredning innebär att den den som anmälan riktar sig mot får reda på namnet på den som klagar.

Mitt förslag är emellertid att ni själva scannar eller skriver ut handlingarna hos kommunen. På så vis kan du få tag på handlingarna utan att avgiftsbeläggas och därmed inte uppge dina uppgifter. Jag ska dock återigen understryka att det bör kunna förväntas att ditt ombud betalar fakturan istället för dig och att ett nekande svar på din begäran riskerar att vara i direkt strid mot tryckfrihetsförordningen. En anmälan till JO kan göras här.

Med vänlig hälsning,

Francisco StråhleRådgivare