FrågaAVTALSRÄTTAvtal19/03/2016

Betalningsansvariga för lån

Hej, vad gäller om fall som följer:

A och C lånar 100 000kr av B och lovar att betala tillbaka vid tidpunkten T. Vid T kräver B att A betalar 100 000kr.

Kan B kräva pengar av A men inte C? Alla pengar eller enbart 50 000?

Om A betalar tillbaka 70 000kr, kan B kräva mer från A?

Är C skyldig A någonting?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att Du vänder dig till Oss på Lawline med din fråga,

För att kunna ge dig ett komplett svar hade jag behövt veta ytterligare kring A och C:s inbördes förhållande. Mitt svar kommer vara utgå ifrån att A och C tillsammans har tagit lånet på 100 000kr och då är solidariskt betalningsansvariga.

Solidariskt betalningsansvar innebär att två eller flera personer är gemensamt betalningsansvariga för ett belopp - I ditt fall rör det sig om återbetalning av ett lån. Borgenären, dvs. den som ska få betalt - i det beskrivna scenariot är detta person B - har rätt att kräva vem som helst av de solidariskt betalningsskyldiga på hela beloppet. Om någon av de betalningsskyldiga, betalar mer än sin egen andel till borgenären har denne därefter så kallad regressrätt mot de andra gäldenärerna. Regressrätt innebär att den som utgivit mer än sin egen andel i sin tur har rätt att kräva sina medgäldenärer på betalning.

Slutsats:Så B kan således kräva att A betalar 100 000kr.

Om A betalar 70 000kr kan B även fortsättningsvis kräva att A betalar resterande belopp.

A har regressrätt på C gällande dennes andel på 50 00kr, och kan kräva att C betalar 50 000kr till A då A har utgivit mer än sin egen andel till B. (Dock kan de ha ett avtal som kan reglera deras betalningsskyldigheter inbördes, men huvudregeln är att A har rätt att kräva C återbetalar sin andel av lånet till A).

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga annars är du varmt välkommen att kontakta oss på tfn: 08-533 300 04 (Öppettider: Måndag till onsdag kl. 10:00-16:00) eller maila oss på info@lawline.se.

Jag önskar dig en fortsatt trevlig dag och ett stort lycka till med ditt ärende,

Mvh,

Johan HåkanssonRådgivare