Betalningsanmärkning - rättelse av uppgifter i kronofogdens register

Jag står anklagad för misshandel och vid rättegången fick jag dom att betala skadestånd till målsägande. Men jag valde att överklaga och betalade därför inte skadeståndet. Nu gick inbetalningen vidare till kronofogden, jag betalade pminnelsen första vardagen efter jag fått påminnelsen men fick ändå en prick. Kan jag "överklaga" den pricken eller är det bara att leva med misstaget att jag klantat mig?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Tyvärr går det inte att överklaga en betalningsanmärkning, eftersom det notering hos ett privat kreditupplysningsföretag om att en betalning varit försenad - det är alltså inte exempelvis kronofogden själv som utfärdar betalningsanmärkningarna.

Informationen som företagen använder sig av som underlag för sina "prickar", kan dock i vissa fall gå att få bort från kronofogdens register. Detta gäller om man exempelvis hamnat där av misstag. Om det föreligger ett misstag i ditt fall är svårt att avgöra här, men du kan ansöka om rättelse av uppgifter hos kronofogden och i din ansökan beskriva vad som hänt. Någon form av bevis som styrker att det har skett ett misstag måste bifogas, då det är du som måste bevisa detta. Efter ansökan kan kronofogden bedöma denna, och beslutet som kronofogden fattar på grund av din ansökan kan sedan vid behov överklagas till domstol.

Information om hur du ansöker om rättelse hos kronofogden hittar du här.

Hoppas att detta svar kan vara till hjälp.

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare