Betalning av huslån vid upplöst samboförhållande

Hej! Jag undrar vad som gäller då jag köpt hus tillsammans med min sambo och han har kastat ut mig och tagit alla nycklar, ska jag behöva fortsätta betala på huslånet? Jag blev arbetslös när vi flyttade ihop och han har betalat bolånet sedan dess men säger att han ska kontakta kronofogden och driva in pengarna, har han rätt till det?

Lawline svarar

Hej, tack för att vänder dig till Lawline.

Eftersom att du och din sambo köpte huset tillsammans så är det också så att det utgör samboegendom, och är något som kan fördelas mellan er vid förhållandets upplösande, om någon av er begär det, se 3 § och 8 § SamboL. Det innebär att din sambo kan behöva köpa ut dig om han ska bo kvar ensam i huset. Däremot är lånet något som jag hade rekommenderat dig att betala tills dess att bodelningen är klar, detta för att kronofogden endast fungerar som en indrivare av fordringen och att ett bestridande kan leda till en domstolsprocess.

Med vänlig hälsning,

Lawline RådgivareRådgivare