Betalat för mycket i hyra av misstag

Hej bästa Lawline!

Jag är en student som hyr ett andrahandsboende. I dagarna sa jag upp mig från mitt kontrakt men

såg på kontraktet att jag betalat 100 kr i månaden för mycket under snart 1 1/2 år och min hyresvärd har inte påpekat detta. Vad har jag för rätt angående detta? Kan jag be om att få pengar tillbaka eller hur fungerar det?

Jag tycker att min hyresvärd borde ha sagt något eftersom hon vet att jag är student och har lite pengar att röra mig med.

Skulle vara superglad för svar!

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Regler om hyra finns i 12 kap. Jordabalken (JB).

Hyran för en bostadslägenhet ska vara till beloppet bestämd i hyresavtalet (12 kap. 19 § JB). Eftersom du och din hyresvärd har upprättat ett hyresavtal där hyran regleras och eftersom avtal alltid ska hållas så är det den hyran som gäller.

Condictio indebiti är en oskriven regel inom juridiken som innebär att den som av misstag betalar för mycket till någon har rätt att få beloppet återbetalt. Högsta domstolen har dock slagit fast att om mottagaren av en felaktig betalning varit i så kallad god tro (dvs. ovetandes om eventuella missförhållanden) och hunnit inrätta sig efter den felaktiga betalningen så ska denne inte bli återbetalningsskyldig. Men eftersom hyran i ditt fall finns tydligt preciserad i ett hyreskontrakt kan inte sägas att hyresvärden varit i god tro.

Med detta sagt så har du självklart rätt att kräva tillbaka den summa pengar som du betalat för mycket. Ta därför kontakt med hyresvärden och be hen betala tillbaka! Skulle hyresvärden inte vilja betala tillbaka kan du vända dig till Hyresnämnden (här) och begära att få tillbaka mellanskillnaden för de hyror du betalat.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Lawline RådgivareRådgivare