FrågaSKATTERÄTTÖvrigt31/01/2020

Betala skatt på begagnade möbler?

Om jag säljer möbler eftersom min familj blivit mindre måste jag då betala skatt?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänt dig till Lawline med din fråga!

Om jag förstår din fråga rätt rör det sig om möbler som du och din familj har införskaffat tidigare för personligt bruk. Du/ni vill nu sälja dessa möbler eftersom ni kanske vill köpa nya eller bara vill ha bort dem, då kan man exempelvis använda Blocket. Behöver man då skatta för möbler som man redan skattat för när man köpte dem? Svaret är nej. Men om du säljer fler föremål och den totala vinsten överstiger 50 000 kr ska detta tas upp i inkomstdeklarationen. Mer om detta kan du läsa på skatteverkets hemsida:

Att sälja något via internet

Vänligen,

Sandra WredeRådgivare