Betala hyra där man är folkbokförd

Hej, egentligen har jag bara en fråga om vad som gäller när en person är folkbokförd på en adress. Är den personen skyldig att betala hyra dit han är skriven. Min pojkvän har bott hos en kompis i ca 1 år (står skriven där) men de har aldrig skrivit på papper om hyra eller något sådant. Nu kräver kompisen min pojkvän på 70000 för att han har sovit på en soffa hos honom i 1 år. Är min pojkvän skyldig att betala det?

Tack på förhand!

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Det finns ingen generell skyldighet för en person att betala hyra enbart på den grunden att personen är folkbokförd på adressen. Som du beskriver det finns det inget skriftligt avtal om hyra och jag utgår ifrån att din pojkvän inte heller står på hyreskontraktet. Det finns inget generellt formkrav för hyresavtal och det kan således uppstå muntligt, skriftligt och genom konkludent handlande, 12 kap. 2 § Jordabalken. Konkludent handlande innebär att avtal anses slutet till följd av att parternas agerar som om ett avtal fanns, deras handlande ger således uttryck för avtalets existens. Att konkludent handlande kan resultera i bindande avtal framgår av rättspraxis och inte av lag.

Utan att veta mer kring omständigheterna så kan jag inte ge dig ett definitivt svar men om det inte finns någonting som talar för att det varit konkludent handlande, inte funnits ett avtal som gör att din pojkvän bör betraktas som inneboende eller hyresgäst så är detta omständigheter som talar emot att din pojkvän ska behöva betala hyra.

Om du har ytterligare frågor är du varmt välkommen att återkomma till oss på Lawline!

Med vänlig hälsning,

Yodit EsheteRådgivare