FrågaAVTALSRÄTTAvtal13/06/2018

Betala för uteblivet besök

Hej!

Jag skulle boka en tid hos en privat läkare för en undersökning. Bokning av tid skulle ske via deras hemsida. Jag fyllde i formuläret med mina uppgifter och och det stod att jag skulle få en bekräftelse på tiden via mail. Jag fick inget mail med tidsbekräftelsen och antog därför att tidsbokningen inte gått igenom.

Idag fick jag ett mail att jag måste betala 800 kr för uteblivet besök. Jag ringde till kliniken och de sa att de skickat ett bekräftelsemail men att jag fyllt i fel mailadress vid tidsbokningen och därav inte fått bekräftelsen.

Är jag skyldig att betala dessa 800 kr?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Av din fråga framgår att du bokat en tid hos en privat läkare, men fyllt i fel mailadress och därmed missat bokningsbekräftelsen.

En tid för läkarundersökning har på så vis bokats i ditt namn. Eftersom det är du som har bokat tiden via deras hemsida så är det du som ansvarar för att dina uppgifter stämmer. Det innebär att det generellt är så att du måste betala för det uteblivna besöket.

Mitt råd till dig är att återigen kontakta kliniken och förklara att du råkade göra fel vid bokningen. Då finns chansen att ni kan komma överens utan att du behöver betala. Vill kliniken fortfarande ha betalt för det uteblivna besöket är mitt råd att du betalar avgiften.

Om du önskar vidare hjälp råder jag dig att ta kontakt med vår juristbyrå som kan hjälpa dig vidare i ärendet.

Hoppas att du har fått svar på din fråga!

Joel MyreniusRådgivare