Betala för mycket vid andrahandsuthyrning

Om jag hyr ut en lägenhet från en person i andrahand, och vi har skrivit på ett avtal där det står att jag ska betala 4500kr, men hyresvärden istället vill ha 6500kr alltså 2000kr extra svart. Vad gör jag då? Har redan betalat i alla dessa månader men tycker att det inte är rätt. Rätta mig om jag har fel men tror att det går enbart att ta ut en Max% utöver hyran som hyresvärden betalar man att hen vill tjäna på de, därav betalar jag 2000kr extra i svart.

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Vid uthyrning i andra hand så finns det en begränsning i 12 kap. 55 § JB på hur mycket ett andrahandshyresgäst kan behöva betala. En hyra som överstiger den hyra som hyresvärden betalar, med tillägg för möbler, utrustning och andra nyttigheter, anses aldrig vara okej. Hyresvärden har rätt att utöver hyran lägga till tillägg för möbler och annan utrustning som ingår men tillägget får inte överstiga 15% av hyran som personen betalar. Anser du att du har betalat för mycket kan du vända dig till hyresnämnden och ansöka om återbetalning, 12 kap. 55 f § JB. Om du valt att flytta så måste en sådan ansökan lämnas inom tre månader från att hyresgästen lämnat lägenheten.

Sedan 2019 finns det skärpta regler kring andrahandsuthyrning vilket innebär att den som begär, träffar avtal om eller tar emot en särskild ersättning för att upplåta en bostadslägenhet eller för att överlåta hyresrätten till en sådan lägenhet, kan dömas till fängelse, 12 kap. 65 § JB.

Om du har ytterligare frågor är du varmt välkommen att återkomma till oss på Lawline!

Med vänlig hälsning,

Yodit EsheteRådgivare