Betala för en överlåtelse av hyreskontrakt?

Hej! jag och min ex-flickvän bor nu i en hyresrätt som vi båda bott i i lite över ett år. Jag står på både kontraktet och står ensam skriven på adressen. Hon är ej inskriven i kontraktet och står folkbokförd på en annan adress. Vi har försökt byta lägenheten utan resultat och funderar nu på om det är möjligt om hon "köper ut" mig ur kontraktet mot att jag överlåter det till henne. Enligt hyresvärden är överlåtelse av kontrakt okej till sambo, men vi räknas väll ej som sambos trots att vi bott tillsammans i mer än 3 år? dock skrivna på separata adresser det senaste året. Om hon folkbokför sig till min lägenhet, hur länge krävs de att vi bor ihop innan vi räknas som sambos? och är det ens lagligt att överlåta kontraktet till henne mot att hon betalar mig?

Mvh

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Enligt 1§ sambolagen är sambor två personer som stadigvarande bor tillsammans i ett parförhållande och har gemensamt hushåll. Detta uppfyller ni inte eftersom ni inte är i ett parförhållande, det spelar ingen roll om hon folkbokför sig på adressen, enligt lagens definition.

Det är förbjudet att sälja hyreskontrakt och 12 kap. 65 § jordabalken (JB) säger att den som uppsåtligten uppställer villkor om särskild ersättning för överlåtelse av hyresrätten till en bostadslägenhet ska dömas till böter eller fängelse i högst sex månader men att det i ringa fall inte ska dömas till straff. Om brottet är grovt kan fängelse upp till två år utdömas. Villkor om ersättning för överlåtelse av hyresrätt är ogiltigt och du kan bli tvungen att beta tillbaka vad du tagit emot. Det är således inte lagligt att överlåta kontraktet till henne mot att hon betalar dig.

Vänliga hälsningar,

Hanna RappmannRådgivare