FrågaAVTALSRÄTTAvtal10/09/2017

Betala hela fakturan trots meddelande om uppsägning av avtal?

Uppsägning av avtal vinterförvaring av båt.

Jag meddelade företaget som vinterförvarat min båt under 12 år, per email den 31 juli, att jag inte längre vill fortsätta. Förmodligen har jag för 12 år sedan skrivit på något avtal om vinterförvaring och med 3 månaders uppsägningstid även om jag är osäker på detta. Avtalet kan vara vara löpande.

Nu har jag fått en faktura för vinterförvaring 2017/18 för hela säsongen. Min fråga är om jag måste betala fakturan? och i så fall för hela eller del av säsongen (oktober exempelvis)?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline!

Jag utgår från att du har ingått ett avtal om vinterförvaring med tre månaders uppsägningstid. Ett löpande avtal gäller vanligen till dess att en av parterna säger upp avtalet. Efter att ha meddelat företaget ska du därför inte behöva betala för mer än tre månader till.

Är du osäker på uppsägningstiden tycker jag att du ska fråga din avtalspart vad som gäller. Det kan också vara så att ditt e-postmeddelande inte har nått fram till din avtalspart. Jag råder dig därför att försöka kontakta företaget på ett annat sätt om det är möjligt.

Hoppas att det besvarar din fråga. Tveka inte att höra av dig till oss igen i framtiden!

Vänliga hälsningar,

Yekta KeskinRådgivare