FrågaSKATTERÄTTArvsskatt09/12/2022

Betala arv i Sverge om arvlåtaren är medborgare i annat land?

Min far är finsk medborgare men skriven och bosatt i Sverige. Blir det nån arvskatt när han avlider? I Sverige är det ju ingen arvskatt. Är själv svensk medborgare samt bosatt i Sverige.

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Som sagt betalar du ingen arvsskatt i Sverige, enligt svensk lagstiftning. Detta gäller vare sig arvet kommer från utlandet eller om din far är bosatt i Sverige (8 kap. 2 § inkomstskattelagen). Du kommer därför inte behöva betala skatt på arvet bara för att din far är finsk medborgare.

Jag hoppas du fick svar på din fråga! Har du fler funderingar eller frågor så tveka inte att vända dig till oss på Lawline igen!

Vänligen,

Axel StenquistRådgivare