Bestridande av faktura på tjänst som ej beställts

Gick hos en kiropraktor innan, och jag har inget minne av att vi bokade tid, men tydligen tycker han att vi gjort det. Han har skickat en bankgiro lapp där det står "ej avbokad tid av behandlingstid" á 400:- 400:-, och hans bankgironr är allt som finns informationsmässigt om honom. Kan jag bara ignorera denna inbetalningen eller kommer det komma inkasso osv efter ett tag?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Om du har fått en räkning på en vara eller tjänst du inte anser dig ha beställt är det oerhört viktigt att du bestrider fakturan. Detta gör du genom att i ett e-postmeddelande eller brev (helst rekommenderat) meddela kiropraktorn om att du inte tänker betala och orsaken till detta. Uppgifter om ditt namn, din adress, ditt telefonnummer och din e-postadress ska framgå i brevet, liksom fakturanummer, belopp och datum på fakturan. För att kunna styrka att du bestritt betalningskravet vid eventuell tvist bör du spara en kopia av brevet du skickar.

Om du får en påminnelse på fakturan behöver du inte skriva ett nytt brev, utan det räcker med att du invänt mot det första betalningskravet. Skulle du få hem ett kravbrev från ett inkassoföretag bestrider du detta på likvärdigt sätt. Agerar du passivt finns det en risk för att inkassoföretaget lämnar över ärendet till Kronofogdemyndigheten och du får en betalningsanmärkning.

Efter att du har bestritt kravet måste kiropraktorn bevisa att du har beställt den aktuella tjänsten, dvs bokat behandlingstiden, för att få igenom sitt betalningsanspråk. Saknas skriftliga bevis kan detta vara svårt att göra.

En brevmall för att bestrida en faktura hittar du på Konsumentverkets hemsida (http://www.konsumentverket.se/Lagar--regler/Bluffar/Varatjanst-du-inte-bestallt/?epslanguage=sv).

Lycka till!

Med vänliga hälsningar

Lawline RådgivareRådgivare