Bestrida beslut om att gåva inte ska ses som förskott på arv?

Hej. Om föräldrar valt att ge ett av sina barn sin fastighet. Båda föräldrarna är i livet. Det barnet har tagit över lån på fastigheten samt gåvobrev där det står att gåvan ej ska räknas som arv. Kan dom andra syskonen häva detta eller på nåt sätt bestrida detta. Tacksam för svar

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Detta handlar om förskott på arv och regleras i 6 kap ärvdabalken (ÄB) (https://lagen.nu/1958:637#K6). Huvudregeln är enligt 6 kap 1 § ÄB att gåvor till barn presumeras vara förskott på arv. Men enligt din fråga står det uttryckligen i gåvobrevet att det inte ska ses som arv. I 6 kap 1 § ÄB står det att huvudregeln gäller "om inte annat föreskrivits". Det gör att paragrafen inte är tvingande och det går att föreskriva annat. Det betyder att fastigheten som ges till ena barnet troligen inte ska ses som förskott på arv. Detta är något som är lagligt att göra och inget som syskonen kan bestrida juridiskt.

Vänligen,

Molly MalmRådgivare