Består gåva som enskild egendom när man ingår äktenskap?

Hej,

Om jag fått ett fritidshus som gåva 1996 som enskild egendom och ska gifta mig, måste jag skriva äktenskapsförord för att det ska fortsätta vara enskild egendom, eller kvarstår det även om vi inte skriver nåt?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Om du fått gåvan med villkoret att den ska utgöra din enskilda egendom ska det gälla. Det är viktigt att villkoret ställdes upp när gåvan lämnades, det går inte att ge en gåva och i efterhand säga att den ska utgöra enskild egendom (7 kap. 2 § andra punkten äktenskapsbalken). Om gåvan givits korrekt med villkor att utgöra enskild egendom ska ni inte behöva upprätta äktenskapsord angående detta.

Jag hoppas du fick svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar

Jonna JohanssonRådgivare