FrågaFAMILJERÄTTBarnrätt26/03/2020

Bestämmer mina föräldrar över mina pengar?

Hejsan! Jag behöver er hjälp och ska hålla mig kortfattat. Jag har fyllt 16 år och har sparat ihop tillräckligt med pengar för att köpa en snowboard till mig själv. Min mamma tycker att pengarna borde gå till presenter åt mina syskon och far/morföräldrarna. Har min mamma rätt att bestämma över var mina pengar skall gå till? Har det någon betydelse att jag har fyllt 16 år gammal?

Lawline svarar

Hej! Och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag har förstått det som att du vill köpa en snowboard för pengar som du sparat ihop själv. Det framkommer dock inte av frågan om det är pengar som du har tjänat ihop genom eget arbete, men jag utgår ifrån att det är så.

Pengar som du har tjänat ihop själv genom eget arbete bestämmer dina föräldrar över fram tills det att du har fyllt 16 år, detta enligt 9 kap. 3 § Föräldabalken. Detta innebär således att det har en betydande skillnad om du har fyllt 16 år eller inte. Pengar som du har tjänat ihop genom eget arbete efter du fyllt 16 år råder du således själv över, detta enligt ovanstående paragraf.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar,

Oliver SvenssonRådgivare