FrågaFAMILJERÄTTBarnrätt20/11/2017

Bestämmanderätt vid gemensam vårdnad

Hej

Jag under hur jag ska göra i den här situationen. Min förredetta och jag har en son ihop på 1,5 år. Och jag och hans pappa bråkar nästan jämt. Han sköter inte rumpan på min son fast jag har sagt till honom flera gånger att det gör ont om den är röd.

Även när sonen kom hem till mig märkte jag att han var jätte kall då sa jag till att han var tvungen att ha på honom strumpbyxor under byxorna. Men det lyssnar han inte på. Han säger bara då att han blir för varm i bilen och kan bli sjuk men man kan faktiskt ta av honom jacka i bilen och ta på honom igen när han ska ut. Jag har haft kontakt med advokat innan när det gäller honom.

Kan ni hjälpa mig jag vet inte hur jag ska göra?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga. Jag tolkar frågan som att du och din exman har gemensam vårdnad men att det föreligger samarbetssvårigheter.

Möjligheter att påverka annan vårdnadshavares beslut

Barn har rätt till omvårdnad, trygghet och en god uppfostran (6 kap. 1 § föräldrabalken). Det är vårdnadshavarnas skyldighet att se till att barnets behov är tillgodosedda (6 kap. 2 § andra stycket föräldrabalken). Vidare är det vårdnadshavarnas rättighet och skyldighet att bestämma i frågor som rör barnet. Då du och din exman har gemensam vårdnad ska ni bestämma i frågor som rör er son gemensamt (6 kap. 13 § föräldrabalken). Det innebär dock inte att alla beslut ska tas gemensamt. Val av mat, kläder, sovtider och vad barnet ska göra på sin fritid är sådana enklare beslut som vårdnadshavaren får ta när den har barnet hos sig. Din möjlighet att påverka hur din exman tar hand om er son när sonen är hos honom är därför begränsad.

En ändring i vårdnad, boende eller umgänge

Med tanke på den begränsade möjligheten att påverka hur din exman tar hand om er gemensamma son när er son är hos honom finns möjligheten att väcka frågan om vårdnad, boende eller umgänge. Beslut om vårdnad, boende och umgänge ska tas med utgångspunkt i barnets bästa (6 kap. 2 a § föräldrabalken). En presumtion är då att barnet ska ha god kontakt med båda sina föräldrar. Gemensam vårdnad uppfyller den presumtionen men gemensam vårdnad kräver inte ett växelvis boende. Du och din exman kan ha gemensam vårdnad trots att er son bor hos dig. Det innebär då att er son bor hos dig men ni två ska gemensamt ta beslut i frågor som rör er son. Det är bara en av många konstellationer som ni kan välja.

Det verkar som att du redan försökt prata med din exman men att det inte fungerat. Det ni kan göra är att vända er till socialtjänsten för att gå på samarbetssamtal (6 kap. 18 § föräldrabalken). Där kan ni få hjälp med att komma överens om hur ni ska göra. Ni kan också få hjälp av en medlare (6 kap. 18 a § föräldrabalken). Du kan dock inte tvinga din exman att närvara vid dessa möten. Sista utvägen är därför att väcka talan hos domstol (6 kap. 17 § föräldrabalken).

Sammanfattningsvis

Dina möjligheter att påverka hur din exman tar hand om er son när er son är hos honom är begränsad. Om ni inte kommer överens finns det möjligheter att omreglera vårdnaden, boendet eller umgänget på ett annorlunda sätt. Det kan ske genom samarbetssamtal, hjälp av en medlare eller i sista hand genom att en domstol bestämmer hur ni ska göra.

Jag hoppas du har fått svar på din fråga. Om du har några andra funderingar får du gärna skriva i kommentarsfältet nedan.

Vänliga hälsningar,

Hanna SalajinRådgivare