Beställt ännu inte narkotikaklassat preparat - har jag begått något brott?

Hej!

Jag har köpt 60g hampa-te med CBD på nätet från Tjeckien och misstänker att det blivit beslagtaget av tullen/polisen då inköpet gjordes i mars och det nu är maj. Har skrivit till tullverket och frågat varför då THC-halten understiger 0.2%. De hävdar att det är HELT olagligt att införa något med THC i oavsett prcenthalt. Teet är gjort på honblommor från industrihampa. Vad kommer hända nu? Har jag verkligen brutit mot någon lag. Gäller inte fri införsel inom EU? Kommer jag bli straffad för detta?

Lawline svarar

Hej, kul att du valt att vända dig till oss på Lawline för att få svar på din fråga!

THC är en metabolit till cannabis och cannabis är narkotikaklassat i Sverige och därför olagligt att införsla. Att ett preparat är en metabolit till narkotika innebär att cannabis efter en tid omvandlas till metaboliten i kroppen. THC är alltså ett aktivt påverkande ämne i cannabis.

Det är möjligt, som du skriver, att preparatet du beställt inte skulle klassas som narkotika i Sverige när THC-halten är så låg. Att halten är låg kan inte Tullverket veta förrän preparatet skickats till NFC (nationellt forensiskt centrum) för analys. Även om NFC skulle komma fram till att preparatet inte är narkotika kan en åklagare i Sverige besluta om att preparatet ska vara fortsatt beslagtaget för att sedan förstöras. Åklagaren kan fatta ett sådant beslut om preparatet visserligen inte är narkotika men visar sig vara en hälsofarlig vara enligt lagen (1999:42) om förbud mot vissa hälsofarliga varor. Åklagaren kan också fatta ett sådant beslut när preparatet varken är narkotika eller en hälsofarlig vara men är under utredning av Folkhälsomyndigheten med anledning av att myndigheten överväger att klassificera substansen som en hälsofarlig vara eller narkotika. Är preparatet inte under utredning nu, men åklagaren anser att preparatet borde utredas, kan åklagaren efter att ha rådfrågat Folkhälsomyndigheten eller Livsmedelsverket också fatta beslut om att preparatet ska vara fortsatt i beslag för att sedan förstöras.

Fri införsel inom EU gäller men inte för vilka varor som helst. Är hampa-teet redan nu en hälsofarlig vara eller narkotika har du gjort till skyldig till brott mot 3 § första punkten i lagen (1999:42) om förbud mot vissa hälsofarliga varor eller brott mot 6 § i lag (2000:1225) om straff för smuggling (narkotikasmuggling). Är du tidigare ostraffad kommer straffet för något av brotten troligtvis stanna vid dagsböter.

Är hampa-teet ännu inte en hälsofarlig vara eller narkotika – men kan troligtvis komma att bli – har du inte brutit mot någon lag och kan inte straffas. Däremot kan en åklagare, eller en domstol om du överklagar åklagarens beslut, bestämma att narkotikan inte ska lämnas ut till dig utan förstöras, se 2 § tredje punkten och 3 § förstörandelagen. Står dina personuppgifter på paketet och visar sig innehållet vara ifrågasättbart kommer du informeras av polis ifall du är misstänkt för brott och har åklagare fattat beslut om att preparatet ska förstöras kommer du också bli informerad om detta. Som jag skrivit tidigare har du rätt att överklaga ett sådant beslut från en åklagare.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Vega SchortzRådgivare