Beställning av vara som inte kommit fram

Hejsan! Det är så att jag har beställt en taklampa från designtrend.se och har betalat för den men vi har inte fått den och det har gått 1,5 månad. När jag skriver till dom så hör dom inte av sig tillbaka. Hur kan jag få vidare med detta ärende ?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Till att börja med är det alltid bra att (precis som du gjort) försöka få svar från företaget i fråga. Kanske finns det en logisk förklaring på förseningen.

Är det så att företaget aldrig tänkt leverera varorna till dig utgör detta tillvägagångssätt ett klassiskt bedrägeri, enligt 9 kapitlet 1 § brottsbalken.Företaget har vilselett dig genom att få dig att tro att du, genom att betala pengar, ska få en viss vara.

Det som avgör om det är bedrägeri eller inte är huruvida företaget överhuvudtaget tänkt leverera några varor till dig eller ej. Är det så att företaget velat leverera, men inte kunnat (pga. av omständighet x) behöver det alltså inte nödvändigtvis vara tal om ett bedrägeri. Företaget i fråga bör ju dock tydligt kommunicera denna omständighet till och ge svar på varför varan/varorna dröjer.

Hör inte företaget av sig bör du göra en polisanmälan då du förmodligen blivit utsatt för ett bedrägeri. Hör företaget dock av sig och exempelvis meddelar att varan/varorna är försenade pga. omständighet x, skulle du kunna meddela företaget att du vill häva köpet pga. denna försening. Om du kan häva köpet eller ej beror då till stor del på hur pass lång försening det handlar om.

Om du beställt en vara och företaget inte levererar denna i tid kallas det för dröjsmål. Den beställda varan ska vara levererad senast 30 dagar efter ni ingått avtalet om ni inte kommit överens om något annat. Det finns vissa medel du får använda om du inte har fått din vara i tid, dessa är:

-Hålla inne betalning

-Kräva att företaget fullgör köpet

-Häva köpet om förseningen är av väsentlig betydelse för dig (exempelvis att du behöver båda klänningarna ett specifikt datum inför en tillställning och nu inte kan ha det på grund av att du inte fått hem den ena klänningen)

-Kräva skadestånd för kostnader som du fått på grund av förseningen.

Du skriver att du betalt för varan och hört av dig till företaget utan svar. Efter 30 dagar (från avtalets ingående) ska du uppmana företaget att leverera varan inom en rimlig tilläggstid, om detta inte görs har du rätt att häva köpet. Om du häver köpet ska företaget återbetala dina pengar utan onödigt dröjsmål.

Det du då bör göra är att anmäla ärendet till Allmänna reklamationsnämnden, ARN, för att få en bedömning. Det är kostnadsfritt och kan göras via deras hemsida här. Du kan också vända dig till din kommunala konsumentvägledning för ytterligare information och stöd här.

Om du har ytterligare frågor är du varmt välkommen att höra av dig igen!

Vänligen,

Siva ArifRådgivare