FrågaSKATTERÄTTÖvrigt14/10/2020

Beställning av tobak via nätet

kan man beställa vattenpipstobak från utlandet via nätet lagligt?

Vilka skatter måste betalas och vilken mängd får beställas?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline.

Det finns många regleringar gällande köp och import av tobak från ett annat land än just Sverige. Reglerna skiljer sig markant beroende på om det rör sig om köp från ett annat EU - land eller köp från ett land utanför EU. Du måste generellt alltid vara över 18 år för att få beställa tobak via nätet lagligt.

Handla tobak från annat EU - land

Du, som 18 år, får köpa tobak för ditt eller din familjs privata bruk. Din familj innebär då de närmast anhöriga. Vid beställning av tobak från ett annat EU - land, så måste man betala svensk tobaksskatt. Detta betalar man oftast till Skatteverket innan leveransen av varan.

Handla tobak från land utanför EU

När du handlar tobak från ett land utanför EU så gäller andra och fler regler. Man måste då betala både tull, moms och svensk tobaksskatt. För röktobak gäller alltid moms på 25%, samt tull på 74,9% och skatt på 1 957 kr/kg.

Det finns mer regler och vägledning att få via skatteverket och tullverkets hemsida. Det är svårt att svara på din fråga, då jag inte vet från vilket land du planerar att beställa tobaken ifrån. Men det är viktigt att ha koll på vilka skatter som gäller. Tullverket kan annars omhänderta tobaken och inleda en skatteutredning, om korrekt skatt inte betalats innan importen.

Hoppas att du har fått svar på din fråga!

Vänligen,

Emma GuranderRådgivare