Beställa ut dom från Norge

Hej

Kan man beställa domslut från Norge ?

Om det går, till vem vänder jag mig?

Personen är svensk medborgare men dömd i Norge och avtjänar straffet i Sverige.

Lawline svarar

Hej,

tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Norge har precis som Sverige offentlighetsprincipen reglerad i lag. Detta innebär att vem som helst har rätt att begära ut allmänna handlingar. Domar omfattas av principen och det är därför möjligt att begära ut domar från Norge.

För att begära ut en dom från Norge bör du kontakta domstolsadministrationen i Norge. De ska kunna hjälpa dig med att antingen ge ut domen du söker eller hänvisa dig vidare till den som kan ge ut domen du söker.

Hoppas du fick svar på din fråga.

Med vänlig hälsning,

Anna von FircksRådgivare