Besöka Sverige under väntetiden

Hej. Jag och min man gifte oss i januari i turkiet. Eftersom det är lång väntetid, ville jag att han skulle hälsa på mig söka visum för en månad, inte ens 3 tre månader, han hade t.o.m biljett tur och retur. Han uppfyllde alla krav för att söka visum hit och får ändå avslag. Jag finner inga andra skäl än att ambassaden/ migrationsverket jävlas med människor.

Lawline svarar

Hej och tack för att du har vänt dig till Lawline!

Enligt huvudregeln får man inte besöka landet under en pågående process men det finns undantag om din man t.ex. vill öppna ett visum och besöka Sverige dock inte nära kommande beslutet, då det är möjligt för honom att komma hit. Vilken är det en rimlig marginal fram till beslutet, dvs hur många månader ska det vara kvar för att det skulle bli ok för besöket, svårt att säga, men ni får räkna med att t.ex. 3 månader nära kommande beslutet är det en liten period. Men jag tyvärr inte ser ert beslut och kan inte mer säga angående skälen på varför ni fick avslag. Som ett alternativt får ni träffas i ett annat land medan väntetiden.

Hoppas på att det löser sig för er.

Med vänliga hälsningar

Mikhail AtayevRådgivare