Besöka häktad person

Hej!

Jag är målsägande mot min sambo som sitter för grov kvinnofridskränknig..vill tillägga att han är oskyldig. Sista rättegången är den 10 mars och jag skulle så gärna vilja träffa honom innan dess. Men det verkar inte som det går..Varför?

Lawline svarar

Hej!

Tack för din fråga och tack för att du vänder dig till oss på Lawline.

Av din fråga tolkar jag det som att din sambo sitter häktad för det brott som han är misstänkt för. Det är också det jag utgår ifrån när jag besvarar din fråga.

Av häkteslagen som du hittar (https://lagen.nu/2010:611) så framgår det av 3 kap 1 § (se https://lagen.nu/2010:611#K3P1S1) att det som grundregel är så att en intagen får ta emot besök i den utsträckning det lämpligen kan ske. Besök får dock vägras om besöket kan äventyra säkerheten på ett sätt som inte kan avhjälpas genom kontroll. Med kontroll avses exempelvis att personal övervakar besöket, eller att besöket utförs i ett rum som omöjliggör att föremål kan överlämnas mellan den häktade och den besökande eller att besökaren accepterar kroppsvisitation.

När han häktades kan det vara så att han häktades med restriktioner. Att häktas med restriktioner innebär att rätten vid häktningsbeslutet med stöd av 24 kap 5 a § Rättegångsbalken (se https://lagen.nu/1942:740#K24P5aS1) har beslutat att hans kontakter med omvärlden ska inskränkas för att det finns risk att han skulle undanröja bevis eller på annat sätt försvåra sakens utredning.

Har han häktats med restriktioner så framkommer det också av 6 kap 1 § häkteslagen (se https://lagen.nu/2010:611#K6P1S1) att han får åläggas inskränkningar i sin kontakt med omvärlden om risk finns att han undanröjer bevis eller försvårar sakens utredning.

Ett beslut om restriktioner får exempelvis inskränka hans rätt att ta emot besök, vilket följer av 6 kap 2 § 5 p i häkteslagen (se https://lagen.nu/2010:611#K6P2S1).

Det innebär alltså att om han har häktats med restriktioner så kan hans rätt att ta emot besök inskränkas. Om han har häktats med restriktioner och vilka restriktionerna är ska i så fall framgå av häktningsbeslutet.

Att notera är att av häkteslagen framgår den häktades rättigheter att exempelvis ta emot besök, och dessa kan som tidigare nämnts begränsas genom restriktioner. Du som närstående har således ingen laglig rätt att kräva att få besöka honom.

Jag hoppas att jag med detta besvarat din fråga. Om du har fler frågor är du alltid välkommen att kontakta oss på Lawline igen.

Med vänliga hälsningar

Lawline RådgivareRådgivare