Beslutsunderrättelse från myndighet till svåråtkomlig postbox
En myndighet (socialstyrelsen) har valt att skicka beslut till en adress via post, trots att de vet att det inte är lättaste sättet för mig att ta del av beslutet. Ärenden och beslut har tidigare mailats vilket har fungerat väl. Adressen är en postboxadress och ärendet gäller en nödansökan till hyra.
Lawline svarar
Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fundering!
En myndighet har en rätt att bestämma hur underrättelse av ett beslut ska ske samt ett ansvar för att beslutet kommer dig som part tillhanda 33 § förvaltningslagen (FL). En myndighet bär alltså det direkta ansvaret för att du som part ska få kännedom om beslutets innehåll. Skickar en myndighet ett beslut till en postbox som du exempelvis har svårt att få tillgång till löper myndigheten således en risk att beslutets innehåll inte delges dig. Hämtar du aldrig ut beslutet i din postbox får det ju rättsverkningen att beslutet aldrig kommer vinna laga kraft (om det är överklagbart). I detta fall måste myndigheten skicka beslutet till dig ånyo (på annat sätt) vilket sannerligen inte är i linje med den enkla, snabba och kostnadseffektiva handläggning en myndighet ska bedriva enligt 9 § FL.
Sammanfattningsvis finner jag det oklart varför socialstyrelsen ska ge dig beslutsunderrättelse via post när det fungerat via e-post tidigare (i synnerhet då du får svårare att ta del av beslutet på detta sätt). Värt att nämna i sammanhanget är också myndighetens serviceskyldighet i 6 § FL som klargör att en myndighet alltid ska sträva efter smidiga och enkla kontakter med enskilda. Denna paragraf är det enligt mig högst tveksamt om socialstyrelsen i din fråga uppfyller med detta inkonsekventa sätt att underrätta om beslut.
Hoppas du känner att du fått lite klarhet i din fråga!